Veelgestelde vragen

Antwoorden op veelgestelde vragen.

Hebt u een vraag over uw pensioen of zaken rondom uw pensioen? Bekijk onderstaande veelgestelde vragen om te ontdekken of uw vraag al door ons beantwoord is. Staat uw vraag hier niet tussen? Neem dan contact met ons op.

Bekijk alle vragen

Mijnpensioenoverzicht.nl

  • Wat vindt u op Mijnpensioenoverzicht.nl?

    U krijgt een overzicht van:

    • hoeveel AOW-pensioen u ontvangt van de overheid 
    • hoeveel aanvullend pensioen u daarnaast tot nu toe hebt opgebouwd tijdens uw loopbaan
    • bij welke pensioenfondsen en verzekeraars u pensioen hebt opgebouwd
    • hoeveel pensioen u in totaal kunt opbouwen als uw situatie niet verandert
    • hoeveel uw nabestaanden krijgen als u komt te overlijden

    Deze cijfers worden 3 keer per jaar geactualiseerd.

    Daarnaast vindt u uw gezamenlijk pensioen als u samen met uw partner inlogt en een overzicht van uw pensioen op 3 verschillende ingangsdata:

    • 2 jaar voor uw AOW-datum
    • op uw AOW-datum zelf en
    • 1 jaar na uw AOW-datum
  • Wat toont Mijnpensioenoverzicht.nl niet?

    Op de website Mijnpensioenoverzicht.nl vindt u géén informatie over:

    • extra pensioen dat u misschien zelf hebt bijgespaard
    • de inhoud van de pensioenregeling voor uw mijnwerkerspensioen bij Aegon: daarvoor kunt u terecht op deze website
    • pensioen in het algemeen en het Nederlandse pensioenstelsel
  • Hoe logt u in op Mijnpensioenoverzicht.nl?

    Op Mijnpensioenoverzicht.nl logt u in met uw DigiD. Dat is uw persoonlijke inlogcode voor websites van de overheid, zoals de Belastingdienst. Door in te loggen met uw DigiD is uw privacy gegarandeerd. Alleen u kunt uw persoonlijke informatie zien. Als u uitlogt, wordt de informatie nergens bewaard. Hebt u nog geen DigiD? Of bent u uw wachtwoord vergeten? Kijk dan op www.digid.nl.

  • U bent met pensioen. Kunt u inloggen?

    Als u DigiD hebt, kunt u inloggen. Ongeacht of u al met pensioen bent of niet. U vindt dan informatie over:

    1. ouderdomspensioen dat uitgekeerd wordt aan gepensioneerden van een fonds, en 
    2. partnerpensioen dat uitgekeerd wordt aan nabestaanden.

    U ziet als ouderdomsgepensioneerde ook hoeveel partnerpensioen er geregeld is voor uw eventuele partner als u komt te overlijden.

  • Welke organisatie maakt de website?

    De stichting Pensioenregister, een samenwerkingsverband tussen de Sociale Verzekeringsbank en alle pensioenuitvoerders (pensioenfondsen en pensioenverzekeraars) in Nederland.

Bekijk alle vragen

Uniform Pensioenoverzicht

  • Wat is het Uniform pensioenoverzicht?

    Op het Uniform Pensioenoverzicht (UPO) staat wat u aan mijnwerkerspensioen hebt bij Aegon. Voor uzelf en voor uw eventuele partner. Alle pensioenfondsen en verzekeraars gebruiken hetzelfde model voor het pensioenoverzicht. Hebt u een partner, dan kunt u gemakkelijk uw pensioenoverzicht met dat van uw partner vergelijken. En u kunt de bedragen op de pensioenoverzichten gemakkelijk bij elkaar optellen.

  • Wat staat er op het pensioenoverzicht?

    Op het pensioenoverzicht ziet u wat uw opgebouwde mijnwerkerspensioen bij Aegon is. Verder vindt u de volgende informatie terug op het pensioenoverzicht:

    • de basisgegevens van u en eventueel uw partner
    • informatie over het door u opgebouwde pensioen
  • Wanneer krijgt u een pensioenoverzicht?

    Oud-werknemers die hun mijnwerkerspensioen bij ons hebben laten staan toen ze stopten met werken in het mijnbedrijf en daarna geen waardeoverdracht hebben aangevraagd, ontvangen dit overzicht minimaal elke 5 jaar. Online is er ook voor hen elk jaar een nieuw pensioenoverzicht beschikbaar. Dit kunnen zij downloaden vanaf de beveiligde omgeving Mijn Pensioencijfers van deze website. Gepensioneerden ontvangen dit overzicht elk jaar.

  • Waarom ontvangt u het pensioenoverzicht van AZL?

    AZL voert namens Aegon de administratie van uw pensioenregeling uit. Om deze reden ontvangt u uw pensioenoverzicht van uw mijnwerkerspensioen van AZL.

  • Waarom staat er geen partner op uw pensioenoverzicht?

    Wij kijken in de gemeentelijke basisadministratie of u getrouwd was of een geregistreerd partnerschap had. Wanneer u samenwoont, is er geen recht op partnerpensioen. Daarom wordt de partner waarmee u samenwoont niet op het pensioenoverzicht vermeld. Uw huidige partner heeft alleen onder voorwaarden recht op partnerpensioen.

Bekijk alle vragen

Het nieuwe pensioenstelsel

  • Let op: er verandert niets voor uw pensioen

    Uw pensioen dat u hebt opgebouwd bij AMF / BFM is gegarandeerd door Aegon. Hier verandert niets aan. Het blijft in het huidige (straks oude) pensioenstelsel.

  • Waarom verandert ons pensioenstelsel?

    Uw pensioen dat u hebt opgebouwd bij AMF / BFM is gegarandeerd door Aegon. Hier verandert niets aan. Het blijft in het huidige (straks oude) pensioenstelsel.

    Ook al is ons pensioen in Nederland goed geregeld, er moesten een aantal problemen worden opgelost.

    • Pensioenen kunnen nu bijna niet meestijgen met de prijzen, ook niet als het economisch goed gaat.
    • Jongeren betalen nu te veel voor het pensioen dat ze later krijgen; ouderen betalen te weinig. Dat is geen probleem als zij hun hele leven bij een of meer fondsen pensioen opbouwen. Maar het is wel een probleem als ze op latere leeftijd voor zichzelf beginnen en weggaan bij het pensioenfonds.

    Bekijk voor meer informatie deze film op de website van de Rijksoverheid. 

  • Moet u nu actie ondernemen?

    Ook als u in de toekomst pensioen gaat ontvangen dat u heeft opgebouwd bij AMF of BFM dan verandert het nieuwe pensioenstelsel hier niets aan.

    • Wilt u weten hoeveel pensioen u bij ons hebt opgebouwd? Check uw pensioen. U logt veilig in met uw DigiD.
    • Wilt u weten wat uw totale inkomen – uw pensioen én uw AOW – straks is? Kijk dan op mijnpensioenoverzicht.nl. U logt veilig in met uw DigiD.
Bekijk alle vragen

Attestatie de vita

  • Wat is een Attestatie de vita?

    Dat is een levensbewijs. Hiermee bewijst u dus dat u in leven bent. U hebt een Attestatie de vita nodig omdat u in het buitenland woont en pensioen van ons krijgt of binnenkort van ons gaat krijgen. De Attestatie de vita is opgesteld in het Nederlands, Duits, Engels en Spaans. Het is niet mogelijk om de Attestatie de vita in een andere taal te ontvangen.

  • Wanneer en hoe ontvang ik mijn Attestatie de vita?

    U ontvangt van ons jaarlijks het verzoek om de Attestatie de vita in te laten vullen. Dit verzoek ontvangt u per brief of per e-mail, afhankelijk van uw voorkeur. De Attestatie de vita laat u invullen en ondertekenen door een plaatselijke autoriteit. Vervolgens stuurt u de Attestatie de vita naar ons terug via Mijn Pensioencijfers (AMF/ BFM), e-mail of post. Ontvangt u geen jaarlijks verzoek van ons? Dan krijgen wij de informatie via de Sociale Verzekeringsbank, en hoeft u niets te doen.

  • Wanneer moet u de Attestatie de vita naar het pensioenfonds sturen?

    Om te bewijzen dat u nog in leven bent, stuurt u de Attestatie de vita binnen 6 weken na dagtekening aan ons op. Als wij de Attestatie de vita na 6 weken niet hebben ontvangen, krijgt u een herinnering. Stuurt u deze niet binnen 6 weken naar ons terug? Dan blokkeren wij uw pensioen van ons fonds.

    Overlijdt u? Dan moeten uw nabestaanden dit aan ons doorgeven met een overlijdensbewijs. Wij informeren uw nabestaanden dan over de gevolgen voor uw pensioen.

  • Welke instanties zijn bevoegd voor het ondertekenen van uw Attestatie de vita?

    Uw Attestatie de vita kunt u niet helemaal zelf invullen. Een deel moet worden ingevuld door een bevoegde autoriteit. Dat kan zijn:

    • Plaatselijke overheid
    • Notaris
    • Politie
    • Justice of the Peace of
    • Sollicitor

    Let op: zonder handtekening en stempel wordt de Attestatie de vita niet geaccepteerd als geldig bewijs.